torsdag den 12. april 2012

A B OG C


En klog mand sagde engang til mig, at man er så god som man gør sig til. Med de ord klingende i mit sind, bevæger jeg mig nu ud i verden på ny. Som en nyfødt buddhistisk ung dame. Dog uden at være buddhistisk. Med en fortid med livet fanget i Samsara går jeg mod Nirvana. Et liv fyldt med lykke, mod og kærlighed. Det er de små ting der gør, at jeg lever. I et bungee jump springer jeg ud i det, og håber at jeg falder uendeligt lang mod en blød landing.

Lykke er en følelse, som sætter en i en til­stand af velvære. Lykke er individuel. Hvad der føles som lykke for en person, føles ikke nødvendigvis, som lykke for en anden person.

Mod er evnen til at konfrontere angst, frygt, smerte, risiko, usikkerhed og intimidering. Mod er ofte symbolsk forbundet med løven.

Kærlighed er et vidt begreb, men i daglig tale forstås det normalt som en varm inderlig følelse af hengivenhed og respekt over for et andet menneske.

Mod solens stråler vandrer jeg søvnløs. Jeg er vågen og i live. Men noget i mig sover, noget i mig nægter at deltage i glædens dans. Jeg nynner. Livets sang spiller fra mine læber, mens alt det der før gjorde en smule ondt, nu er godt og smukt. Fra støvet samles jeg op, andre bliver fortvivlede liggende. Som var de døde. En dag vender jeg tilbage, og samler dem op, følger dem med mig, med ind i det smukke og glade jeg imødegår. Når der er lys forenden af dødens tunnel, behager det mig at gå mod mørket.

Nu blomstrer lyngen og vinden
hyler, tuder, skriger
her er ikke varmt og ikke koldt
ikke lyst og ikke mørkt
sådan må døden være
eller indgangen, begyndelsen
men den findes ikke for døden
er brat som en lås der klikker
en sten der knuser en rude
et spark i ryggen
et kys du ikke venter at få
af en du ikke kender

Nu blomstrer lyngen og solen
dukker frem bag skyen
græsset læner sig op ad jorden
myggene sværmer i flok
sådan skal livet være
indtagende og gentagende
men livet er pludseligt
forandrende, forvirrende
hver gang du elsker det hele
får du en blodtud:
det du troede var dit er nu væk
solen går ned i en sæk

Men denne gang, denne ene gang, giver jeg ikke op, jeg giver ikke op, ikke uden kamp. Så kæmp mod mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar